I MIĘDZYPOKOLENIOWY REJS MORSKI
ASNYKOWCÓW
s/y ZAWISZA CZARNY
16.09.-22.09.2005
1. Co trzeba zabrać ze sobą na rejs:
Pamiętaj, że przestrzeń na statku przeznaczona
do Twojego wyłącznego użytku jest bardzo ograniczona, weź to pod uwagę
pakując swoje rzeczy, które trzeba będzie zmieścić w szafce nad i/lub pod
koją oraz we wspólnej szafie. Również Twoja torba lub worek musi się tam
znaleźć, dlatego nie przywoź walizek ani plecaków ze stelażem. Nie zabieraj
ze sobą cennych przedmiotów, których ewentualną stratę trudno Ci będzie
przeboleć, na statku przeżyjesz bez walkmana, discmana itp. A o swój aparat
fotograficzny bądź kamerę video musisz zadbać osobiście i nie zostawiać tych
przedmiotów byle gdzie. Zabierz ze sobą:
■ dokumenty: paszport (lub dowód osobisty)
i książeczkę żeglarską (zalecana, nieobowiązkowa)
■ worek żeglarski lub miękką torbę na rzeczy,
■ nieprzemakalną kurtkę i spodnie,
■ buty na gumowej podeszwie (sznurowane - wskazane, aby miały niewielki
obcas) i latem sandały. Dla Waszego bezpieczeństwa nie pozwalamy używać
klapek na pokładzie,
■ T-shirty, spodnie na zmianę, latem szorty, dżinsy, ciepłą koszulę, sweter
(lub polar), skarpetki i bieliznę na zmianę. Odzież dobierz tak, aby ją
można było nakładać warstwami dla uzyskania warstwy izolacyjnej, weź
ewentualnie ciepłą bieliznę i czapkę wełnianą,
■ ręcznik kąpielowy i przybory toaletowe,
■ okulary przeciwsłoneczne, krem ochronny, czapkę chroniącą od słońca,
■ dobrą książkę (na lekturę też znajdziesz czas),
■ instrument muzyczny.
2. Kogo spotkasz na statku:
Oczywiście swoje koleżanki i kolegów,
większość w dokładnie takiej samej sytuacji jak Ty. Niektórzy z nich mają
już doświadczenie z poprzednich rejsów - ci prawdopodobnie zostaną Starszymi
Wachty, bowiem zostaniecie podzieleni na cztery grupy, właśnie wachty, a
Starsi Wachty będą rozdzielać pomiędzy Was zadania do wykonania. Przełożonym
wachty jest Oficer Wachtowy, to doświadczony żeglarz posiadający co najmniej
stopień sternika morskiego, a często kapitana jachtowego. To on będzie
wydawał Waszej wachcie polecenia i dbał o Wasze bezpieczeństwo. Spotkacie
się tez z załogą stałą, a będą to:
■ Starszy Oficer, bezpośredni przełożony
załogi stałej, często będzie równocześnie Oficerem Wachtowym,
■ Bosman, który dba o takielunek i urządzenia pokładowe i od którego wiele
się nauczycie,
■ Mechanik i Motorzysta, którzy dbają o urządzenia mechaniczne i elektryczne
statku, ale w trudnych warunkach pomogą Warn w pracy przy żaglach,
■ Kucharz, któremu z kolei Wy będziecie pomagać w przygotowaniu i podawaniu
posiłków,
■ No i oczywiście na statku spotkacie się z Kapitanem, odpowiedzialnym za
wszystko co dzieje się na statku i ze statkiem.
3. Niezależnie od rozkładu dnia służby biegną
przez 24 godziny na dobę. Przebiegają one różnie w zależności od tego czy
statek jest w morzu (płynie), na kotwicy czy w porcie i zależnie od tego
pełnione są wachty (tym razem wachta oznacza nie tylko grupę żeglarzy, ale
również pełnioną funkcję) nawigacyjne lub portowe. Tak więc przygotuj się na
to, że:
■ gdy statek będzie w morzu, w drodze będziesz
pełnić służbę na pokładzie ( wachtę nawigacyjną) przez cztery godziny w
ciągu dnia i cztery godziny w nocy. W tym czasie będziesz na zmianę
sterować, obserwować morze dookoła statku na "oku", pełnić funkcję asystenta
nawigacyjnego oraz w miarę potrzeby stawiać, zwijać bądź zmieniać ustawienie
żagli,
■ w porcie będziesz pełnić służbę przy trapie (wejściu na statek),
■ w czasie obsługi żagli będzie zachodziła konieczność wchodzenia na maszty.
Nikt nie będzie do tego zmuszany, ale doświadczenie uczy, że większość z Was
prędzej czy później tego spróbuje, a niektórzy osiągną w tym wysoką
sprawność,
■ co czwarty dzień Twoja wachta będzie miał służbę gospodarczą, w czasie
której będziesz:
■ pomagać kucharzowi w przygotowaniu posiłków, nakrywać do stołów, sprzątać
i zmywać naczynia,
■ sprzątać pomieszczenia wewnątrz statku w tym szczególnie starannie
ubikacje i łazienki.
4. Podstawową zasadą życia na statku jest -
bezpieczeństwo przede wszystkim. Ponadto obowiązują następujące zasady
wynikające z regulaminu jak i z praktyki życia na statku:
■ nie wolno manipulować
żadnym urządzeniem mechanicznym, elektrycznym, nawigacyjnym i radiowym bez
przeszkolenia. Załodze szkolnej kategorycznie zabrania się dotykania
czegokolwiek na stanowisku radiowym i siadania na stanowisku operatora,
■ wejście na maszty i bukszpryt dozwolone jest dopiero po przeszkoleniu i
zawsze za zgodą oficera wachtowego,
■ przed odknagowaniem (odwiązaniem) jakiejkolwiek liny należy upewnić się do
czego ta lina służy,
■ zaleca się zaplecenie, spięcie bądź ukrycie pod czapką długich włosów,
szczególnie przy pracy na pokładzie i na masztach oraz zrezygnowanie z
noszenia wisiorków, kolczyków, pierścionków innych ozdób, które przy
zahaczeniu o takielunek mogą spowodować zranienie. Paznokcie powinny być
krótko obcięte,
■ na statku nie wolno poruszać się biegiem. Po pokładzie nie wolno chodzić
boso, należy używać obuwia sznurowanego bądź zapinanego,
■ załodze, zabrania się palenia tytoniu w pomieszczeniach statku,
■ zapas wody jest ograniczony, należy ją oszczędzać. Zamontowana armatura
pozwala na szybkie uregulowanie temperatury wody oraz jej odcięcie i
uruchomienie bez konieczności ponownej regulacji. Dlatego pod prysznicem
należy wodę odcinać po zmoczeniu się i po namydleniu ponownie otworzyć,
■ ze względu na ryzyko zatkania systemu kanalizacji nic, co nie przeszło
przez zęby, poza papierem toaletowym, nie powinno znaleźć się w muszli
klozetowej. Wody do spłukiwania toalet nie oszczędzamy (pochodzi zza burty),
wręcz przeciwnie płuczemy przez minimum 5 sekund,
■ swoje rzecz należy chować w szafkach, a nie pozostawiać na kojach, które w
dzień powinny być porządnie zaścielone,
■ osoby hałaśliwe, przemądrzałe, sarkastyczne i takie, dla których
najważniejsze są własne pragnienia, nie są dobrymi kumplami,
■ statek nie jest dobrym miejscem dla zakochanych. Na wakacje z zakochaną i
wpatrzoną w Ciebie osobą wybierz raczej namiot.
5. Czego będzie trzeba się nauczyć:
Życia w zespole, jaki stanowi załoga żaglowca
- to w ciągu całego rejsu. Przed pierwszym wyjściem z portu zostaniecie
zapoznani z:
■ pomieszczeniami statku i rozmieszczeniem w
nich załogi,
■ regulaminem,
■ alarmami i użyciem pasów ratunkowych,
■ rozmieszczeniem sprzętu ratunkowego i przeciwpożarowego,
■ obsługą żagli w podstawowym zakresie.
■ w czasie rejsu trzeba będzie nauczyć się przeznaczenia i miejsca mocowania
poszczególnych lin. To nie takie trudne, jak się na pierwszy rzut oka może
wydawać - jest w tym pewien system który poznacie i wielu przed Wami tę
wiedzę opanowało.
6. O czym trzeba pamiętać: rejsy dla Was
planujemy w ten sposób, abyście mieli okazję zobaczyć atrakcyjne miejsca.
Realizacja tego programu zależy od dwóch podstawowych czynników, z których
jeden, a mianowicie pogoda, jest niezależny ani od Was ani od nas. Warunki
atmosferyczne mogą utrudnić bądź uniemożliwić dotarcie do zaplanowanych
portów. I trzeba się z tym pogodzić, bo "Zawisza" nie jest promem,
wycieczkowcem ani statkiem miłości, lecz żaglowcem. Wiele zależy od Was
samych - swoją postawą w czasie szkolenia na statku i w czasie rejsu możecie
pomagać, bądź też przeszkadzać Kapitanowi w osiągnięciu zamierzonych celów.
Wierzymy, że Nasz rejs będzie udany, jak
wszystkie dotychczasowe, oraz życzymy Warn dobrych wiatrów i niezapomnianych
wrażeń.
Paweł Jaźwiecki